دندانپزشکي پيشگيري براي کودکان

امروزه کرم خوردگی دندان که نوعی بیماری عفونی محسوب می شود، ۵ برابر بیشتر از بیماری آسم و ۷ برابر بیشتر از تب یونجه در بین کودکان شیوع پیدا کرده است.از این رو امروزه ضرورت دندانپزشکی کودکان بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

مسئول رسیدگی به سلامت دهان و دندان کودکان از نوزادی تا نوجوانی می باشند. آنها تخصص و تجربه مراقبت از دندان ها، لثه و دهان کودکان را در مراحل مختلف کودکی دارا می باشند.

بدون رسیدگی لازم در این دوران، کودکان ممکن است با مشکلاتی نظیر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه مواجه شوند که می تواند یک عمر عوارض و درد را برای آنان به همراه داشته باشد.

دندان های شیری در طول ۶ ماه اول زندگی کودکان شروع به درآمدن می کنند. آنها در ۶ یا ۷ سالگی اولین دندان های شیری خود را از دست می دهند و دندان های اصلی به جای آنها رشد می کنند.

تفاوت دندان پزشکی عمومی با دندانپزشکی کودکان

با اتمام دوره عمومی رشته ی دندانپزشکی و کسب مدرک دندانپزشکی عمومی، دندانپزشک می تواند کار خود را با ارائه خدمات ترمیمی به بیمارانی در هر رنج سنی آغاز کند.دندانپزشکی کودکان بر مراقبت های پیشگیرانه تاکید دارد و متخصصان این رشته والدین را تشویق می کنند که کودک خود را از سنین پایین به دندانپزشکی بیاورند.

مراجعه مرتب به کلینیک دندانپزشکی کودکان از سنین پایین به درمان زود هنگام پوسیدگی های دندان و بیماری لثه (پریودنتیت) کودک کمک می کند.

با این حال، مانند پزشکان عمومی، دندانپزشکان عمومی نیز در برخی مواقع پیچیده می بایست کودک را به یک متخصص کودکان ارجاع دهند.دندانپزشکان کودکان با استاندارد های جداگانه تعلیم دیده اند و اطلاعات کامل و جامعی درباره نیاز های خاص کودکان و نوجوانان مانند درمان های فلورایدی و سیلانت دندان دارند.

در هنگام دندان درآوردن کودک چه باید کرد؟

اکثر کودکان در هنگام دندان در آوردن درد زیادی را تحمل می کنند. نوزادان ممکن است دچار تب، سرخی گونه ها و گرمی بدن شوند. آنها همچنین ممکن است دچار دل درد و افزایش ترشح آب دهان شوند. ژل های مخصوص درآمدن دندان وجود دارد که برای کاهش درد روی لثه قرار  می گیرند. به علاوه، می توان از حلقه های رشد دندانی که می بایست قبل از استفاده آنها را درون فریزر قرار داد نیز بهره برد.

منبع

Join the Discussion